ترفندهای عکاسی با موبایل

امروزه تقریبا تمام گوشی‌های هوشمند از امکانات متعددی مثل مگاپیکسل فراوان تا انواع اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر برای خلق تصاویر زیبا و باکیفیت برخوردار هستند. گرچه گوشی هوشمند از بسیاری لحاظ به پای دوربین‌های حرفه‌ای نمی‌رسد، با رعایت برخی نکات می‌توان با موبایل به تصاویری باکیفیت خیره‌کننده هنری و تکنیکی دست یافت که حتی برخی از آن‌ها با تصاویر دوربین‌های حرفه‌ای مقایسه‌شدنی هستند. در این مقاله به مفاهیم تکنیکی و زیباشناسی عکاسی با موبایل اشاره می‌کنیم و نکاتی برای خلق تصاویر بهتر و عکاسی مانند حرفه‌ای‌ها ارائه خواهیم کرد.

استفاده از خطوط گرید برای متوازن‌سازی عکس

یکی از روش‌های آسان‌ و برتر برای بهبود تصاویر موبایل، فعال‌سازی خطوط گرید دوربین است. بدین‌ترتیب خطوطی بر اساس قانون «یک‌سوم» ترکیب‌بندی روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شوند. بر اساس این قانون، تصویر از جهت افقی و عمودی به سه قسمت تقسیم می‌شود که در مجموع نُه قسمت به‌وجود می‌آید. طبق این نظریه درصورتی‌که نقاط دلخواه خود را در این محل‌های اشتراک یا در راستای خطوط راهنما قرار دهید، تصویرتان متوازن‌تر می‌شود و برای چشم بیننده خوشایند‌تر است.

برای فعال‌سازی خطوط گرید در گوشی آیفون به بخش Settings بروید و سپس Photos & Camera را انتخاب و تنظیمات Grid را فعال کنید. برای فعال‌سازی این بخش در سامسونگ گلکسی اپلیکیشن دوربین را باز کنید و به بخش Settings بروید. درادامه صفحه را به‌سمت پایین اسکرول و گزینه grid lines را فعال روشن کنید.

 

تنظیم فوکوس دوربین

دوربین‌های گوشی کنونی به‌صورت خودکار فوکوس را روی پیش‌زمینه قرار می‌دهند؛ اما تمام تصاویر نیازی به سوژه واضح ندارند. برای تنظیم فوکوس لنز، اپلیکیشن دوربین خود را باز کنید و روی صفحه‌نمایش و در محل دلخواه برای افزایش وضوح ضربه بزنید.

اگر می‌خواهید از سوژه متحرک عکاسی کنید، به‌سختی می‌توان این تنظیمات را انجام داد؛ اما روی صفحه‌نمایش برای تصحیح فوکوس قبل از ثبت تصویر ضربه بزنید تا مطمئن شوید سوژه متحرک فوکوس کافی دارد. آیکن دایره یا مربع روی صفحه دوربین ظاهر می‌شود که فوکوس تصویر را به محتوای داخل آن آیکن انتقال می‌دهد.

فوکوس روی سوژه

بسیاری از تصاویر عالی، تنها یک سوژه جذاب دارند؛ درنتیجه هنگام عکاسی زمانی را صرف تنظیم تصاویر کنید. برخی عکاسان حرفه‌ای می‌گویند سوژه نباید کل قاب را پر کند و فضای منفی باید دوسوم تصویر را دربر گیرد. بدین‌صورت سوژه بیشتر به‌چشم می‌آید.

استفاده از فضای منفی

فضای منفی به مناطق اطراف و میان سوژه‌های هر تصویر گفته می‌شود و می‌تواند تصویر را از خوب به عالی تبدیل کند. وقتی فضای خالی زیادی در عکس در نظر بگیرید، سوژه بیشتر خود را نشان می‌دهد و مخاطب بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد؛ اما چگونه باید فضای منفی را نشان داد؟ فضای منفی می‌تواند بخش بزرگی از آسمان، منطقه‌ای خالی، دیواری بزرگ یا بخش زیادی از آب باشد.

یافتن پرسپکتیوهای مختلف

ثبت تصویر از زاویه‌ای غیرمنتظره و منحصربه‌فرد می‌تواند عکس را به‌یادماندنی‌تر کند. این کار باعث ایجاد انتقال حس عمق یا ارتفاع برای سوژه‌ها و همچنین برجسته نشان‌دادن آن‌ها می‌شود؛ زیرا اغلب تصاویر موبایل مستقیما یا از زاویه نگاه پرنده گرفته می‌شوند. سعی کنید زاویه‌هایی مثل پرسپکتیو آسمان را به‌عنوان فضای منفی در تصاویرتان بیاورید یا از زاویه بالا به پایین عکس بگیرید.