نبرد بین بازی‌های Pro Evolution Soccer از شرکت Konami و بازی FIFA از شرکت EA امسال نیز ادامه دارد. با این که انتخاب من برای بازی شبیه ساز فوتبال، از زمان سری بازی‌های Winning Eleven بر روی کنسول PS2، FIFA است ولی گاهی برای تنوع نیز PES بازی می‌کنم تا کمی هم از آن لذت ببرم.

گویا آی تی: به غیر از امسال، Konami همیشه ترکیبی از آیتم‌های نا امید کننده را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و حتی با وجود یکسری از حالت‌های عالی که شاید در کنار دریبل ۳۶۰ درجه‌ی FIFA، یکی از بهترین موارد اضافه شده به این ژانر می‌باشند، این بازی کماکان راضی کننده نیست.

خبر خوب اینکه بازی با دوستان‌تان چه در حالت آنلاین و چه بصورت آفلاین تغییری نکرده است. در حالی که گیم‌پلی بازی به سمت سریع‌تر شدن پیش می‌رود، هنوز هم جذابیت‌های خودش را داراست، مخصوصا با حالت جدیدی که در نسخه‌ی امسال وجود دارد، حالت انتخاب تصادفی. در این حالت بازیکنان، چهار لیگ، تیم یا ملیت مختلف را انتخاب می‌کنند و موتور بازی بصورت تصادفی یک تیم را از میان بازیکنان حاضر در آن‌ها انتخاب می‌نماید. می‌توانید جذابیت این حالت را تصور کنید که به عنوان مثال یک تیم بازیکنانی مانند لیونل مسی و رونالد را خواهد داشت و تیم دیگر بازیکنان لیگ دسته دو انگلیس.

بهترین مزیت اینگونه حالت‌ها این است که گیمر‌ها را در موقعیت‌های خاصی قرار می‌دهد، آنها را مجبور می‌کند تا به تاکتیک‌های جدیدی فکر کنند و یا با بازیکنانی بازی کنند که هیچوقت قبلا آن‌ها را درون تیم‌شان نداشته‌اند. به عنوان فردی که همیشه یکسری تیم‌های خاص را در مسابقات انتخاب می‌کند، این چالش می‌تواند خوشایند باشد که هر دو بازیکن باید با تیمی بازی کنند که مخلوطی از بازیکنان مختلف با توانایی‌های مختلف است. تعداد زیادی قابلیت کوچک مانند بهبود جزیی در سیستم نقل انتقالات به مستر لیگ اضافه شده که این حالت را در نسخه‌ی امسال بهتر کرده است. اما حالت‌های دیگر در بازی شاهد تغییرات بسیار کم بوده و یا بدون تغییر هستند.