Home ارز دیجیتال میانگین‌های متحرک مقاومتی بر سر راه قیمت‌ها

میانگین‌های متحرک مقاومتی بر سر راه قیمت‌ها

بیت کوین در محدودهٔ فشار فروش قرار دارد و تنها در صورت جهش قیمت آن از سطوح فعلی می‌توانیم برای ادامه روند صعودی شانس قائل باشیم. گرچه در صورت موفق‌نبودن گاوها برای سوق‌دادن قیمت و تثبیت آن در سطوح بالاتر، مجدداً ممکن است ریزش بیت کوین و سایر آلت کوین‌ها را مشاهده کنیم.

قیمت بیت کوین در روز جمعه ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) نزدیک به سطح ۳۴,۰۰۰ دلار بسته شد که نسبت به اوج تاریخیِ ۶۹,۰۰۰ دلاری ثبت‌شده در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰)، نزدیک به ۵۰ درصد افت قیمت داشته است. به‌تبعیت از بیت کوین، آلت کوین‌های بازار نیز نتوانستند از این ریزش جان سالم به‌در ببرند و با کاهش ۴۶ درصدی قیمت‌ها مواجه شدند. به‌دنبال ریزش قیمت‌ بیت کوین و آلت کوین‌ها، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال نیز نسبت به بالاترین نرخ ثبت‌شده آن در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) در سطح ۳ تریلیون دلار، با افت ۴۶ درصدی روبه‌رو شد و تا محدوده ۱.۶ تریلیون دلار سقوط کرد.

علاوه بر بازار ارزهای دیجیتال، حجم کلی معاملات در بازار خریدوفروش سهام S&P500 هم نسبت به نرخ سال گذشته خود افت ۸ درصدی را تجربه کرده است. در این میان بازار معاملات طلا پررونق‌تر از سایر بازارها بود و معامله‌گران به رشد ۱.۷۶ درصدی این بازار کمک شایانی کردند.نبود دانش کافی و رعایت‌نکردن بحث مدیریت سرمایه در بازار معاملاتی بیت کوین، باعث شد تا برخی از معامله‌گران که به‌هنگام قرارگرفتن قیمت بیت کوین در سطوح اوج قیمتی خود اقدام به خرید کرده‌اند؛ هم‌اکنون ترس و شائبه این مسئله را داشته باشند که آیا دوباره شاهد بازگشت قیمت بیت کوین به سطوح بالاتر خواهند بود یا خیر؟

از سوی دیگر نجیب بوکیله، رئیس‌جمهور السالوادور از فرصت به‌دست‌آمده بهره لازم را برده و در محدودهٔ قیمتی ۳۶,۵۸۵ دلار، ۴۱۰ بیت کوین دیگر خریداری کرد.

در ادامه باید دید آیا بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانند از این شرایط نامطلوب خارج شوند و روند صعودی در پیش بگیرند یا همچنان در همین سطوح در نوسان خواهند بود؟ مقاله پیشِ‌رو ۵ ارز دیجیتال برتر بازار را برای روشن‌شدن این موضوع بررسی می‌کند.

قیمت بیت کوین تحت‌تأثیر فروش شتاب‌زده و از روی ترس معامله‌گران به زیر محدودهٔ حمایتی ۳۹,۶۰۰ تا ۳۷,۳۳۲ دلاری در تاریخ ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) سقوط کرد که با ادامه فشار فروش ایجادشده در ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) تا سطح ۳۴,۰۰۸ دلاری نزول پیدا کرد.

طی روزهای گذشته روند نزولی قدرتمند ایجادشده برای قیمت بیت کوین، موجب قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی (RSI) در محدوه سطح ۲۰ شد که نشان‌دهنده تمایل معامله‌گران به فروش دارایی بیت کوین خود در کوتاه‌مدت است. البته قیمت بیت کوین معمولاً پس از عبور از فاز اشباع فروش به‌وجودآمده، با تثبیت قیمتی و رالی‌های روبه‌جلو برای احیای قیمت همراه است.

اقدام برای بازپس‌گیری سطوح ازدست‌رفته و احیای قیمتی، معمولاً با مقاومت در سطوح بالاتر مواجه می‌شود. اگر محدوده قیمتی ۳۷,۳۳۲ تا ۳۹,۶۰۰ دلاری به مقاومت تبدیل شود، همچنان شاهد پابرجایی جو منفی در بازار و تمایل معامله‌گران به فروش در رالی‌های صعودی خواهیم بود.

در شرایط به‌وجودآمده خرس‌ها این فرصت را غنیمت شمرده و تلاش می‌کنند تا با ادامه روند نزولی، جفت ارز بیت کوین/ تتر را به سطح حمایتی قدرتمند در ۳۰,۰۰۰ دلار هدایت کنند. شکست و بسته‌شدن قیمت بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA-20، خط آبی در تصویر) در ۴۱,۴۲۷، به‌عنوان اولین نشانه برای تغییر روند حرکتی قیمت بیت کوین و کاهش تسلط خرس‌ها بر بازار معاملاتی بیت کوین خواهد بود.