هرگاه صحبت از استخراج ارز دیجیتال می‌شود ناخودآگاه ذهن ما این سؤالات را مرور می‌کند: معنی استخراج ارز دیجیتال چیست؟ پرسودترین ارزهای دیجیتال برای استخراج کدام‌ها هستند؟ آیا هر ارز دیجیتالی را می‌توان استخراج کرد؟ آیا این کار نیاز به دستگاه خاصی دارد یا با کامپیوترهای خانگی هم قابل انجام است؟ چگونه می‌توان سودآوری استخراج را محاسبه کرد؟

استخراج؛ واژه‌ای که تا همین چند سال پیش با شنیدنش تصویری از معدن‌ و افرادی که با تلاش فراوان در حال شکافتن کوه یا زمین هستند برایمان تداعی می‌شد. شغلی که در رتبه اول سخت‌ترین مشاغل دنیا قرار دارد. کارگرانی که جان خود را در این راه به خطر می‌اندازند و در نهایت مبلغی ناچیز عایدشان می‌شود.

اما در دنیای امروز یکی از داغ‌ترین و جذاب‌ترین روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتالی مشارکت و فعالیت به‌عنوان استخراج‌کننده یا ماینر (Miner) است. روشی که اگر به‌درستی مهیا و محقق شود می‌تواند بسیار سودآور باشد؛ اما معنا و مفهوم استخراج ارز دیجیتال چیست؟

به‌‌طور کلی استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال به فرایند تأیید تراکنش‌ها در شبکه که سخت‌افزارهایی نظیر پردازنده (CPU)، کارت گرافیک (GPU) یا مدار مجتمع با کاربرد خاص یا ای‌سیک (ASIC) انجام می‌دهند، گفته می‌شود. اگر دوست دارید بیشتر در مورد ای‌سیک‌ها و دستگاه‌های استخراج بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «ای‌سیک چیست؟» را بخوانید.

برخلاف معادن مرسوم، یک استخراج‌کننده ارز دیجیتال باید یک سیستم سخت‌افزار قدرتمند شامل یک یا چند کارت گرافیک، پردازنده قوی، ابزار خنک‌کننده مناسب، اتصال همیشگی به اینترنت، نرم‌افزار‌های موردنیاز برای استخراج و یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشد. البته عضویت در یک استخر استخراج نیز باید در فهرست الزامات ماینینگ قرار گیرد.

چگونگی محاسبه سودآوری استخراج

اساسی‌ترین موضوع در استخراج ارزهای دیجیتال اطمینان از سودآور بودن عملیات استخراج است؛ چراکه در این مرحله باید هزینه‌های مختلفی را پرداخت کنید که قطعاً بدون برنامه‌ریزی و برآورد سود، این کار می‌تواند موجب ضرر مالی برای شما شود.

ازآنجاکه تعیین سودآوری استخراج به پارامترهای زیادی مانند هزینه برق، سختی استخراج، قیمت ارز دیجیتال و دیگر عواملی که دائما در نوسان هستند بستگی دارد، پس بهتر است از ابزاری استفاده کرد که بتواند به‌خوبی این موارد را پوشش دهد و برآورد مناسبی را در اختیار کاربر بگذارد. بهترین وسیله برای این کار، ماشین حساب استخراج ارزهای دیجیتال است.

ازآنجاکه هر سخت‌افزاری که برای استخراج استفاده شود، علاوه بر میزان برق مصرفی دارای توان محاسباتی مخصوص به خود است که ما آن را نرخ هش یا هش ریت (Hash rate) می‌نامیم، با داشتن این پارامترها و مراجعه به ماشین حساب ماینینگ، می‌توانید سود تقریبی خود را از استخراج ارزهای دیجیتال محاسبه کنید.

نحوه استفاده از این ماشین حساب به این صورت است که پس از ورود به صفحه ماشین حساب استخراج، ابتدا در منوی بالا، نام ارز موردنظر خود را انتخاب می‌کنید.

سپس در قسمت نرخ هش و برق مصرفی، مشخصات دستگاه یا سخت‌افزار استخراج موردنظر خود را وارد کنید.

برای پیدا کردن هش ریت یک سخت‌افزار یا دستگاه استخراج کافی است به بخش ماینرها در سایت ارزدیجیتال مراجعه کرده یا اگر مدل موردنظر شما در فهرست موجود نبود می‌توانید نام قطعه موردنظر خود را در گوگل جستجو کنید.

مثلاً عبارت NVIDIA RTX ۳۰۷۰ Ti Hash Rate Ethereum را در مرورگر وارد کنید. پس از جست‌وجو با چنین صفحه‌ای مواجه خواهید شد:

در این جست‌وجو میزان نرخ بازگشت سرمایه (ROI)، میزان هش ریت و برق مصرفی بر حسب وات به شما نشان می‌دهد که با داشتن آنها می‌توانید به‌راحتی میزان سودآوری و بهینه بودن دستگاه‌های مورداستفاده برای استخراج را بسنجید.

موضوع بعدی که باید به آن توجه داشت پیوستن به استخرهای استخراج و کارمزد آنهاست. اما معنای استخر استخراج چیست؟

از آنجا که رقابت برای استخراج ارزهای دیجیتال روزبه‌روز بیشتر می‌شود، ماینرها تصمیم گرفتند که به جای هزینه بیشتر و ارتقای دستگاه‌های خود توان این دستگاه‌ها را با سایر ماینرها به اشتراک بگذارند و با توان جمعی بالاتر فرایند استخراج را به پیش ببرند. این استخرها در واقع محلی مجازی برای ادغام توان قدرت استخراج و افزایش شانس دریافت پاداش است.

بیت کوین

نام بیت کوین (Bitcoin) را کمتر کسی است که نشنیده باشد. ارز دیجیتالی که آغازگر دوره طلایی تبادلات دیجیتالی در جهان است و در حال حاضر نیز به‌عنوان ارزشمندترین دارایی دیجیتال در جهان شناخته می‌شود. بیت کوین برای اولین بار نامش به‌واسطه انتشار مقاله جامع (Whitepaper) در سال ۲۰۰۸ توسط فرد یا گروهی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، بر سر زبان‌ها افتاد.

مشخصات و ویژگی‌های بیت کوین:

  • الگوریتم استخراج: SHA-256
  • پاداش بلاک: ۶.۲۵ کوین
  • زمان تولید هر بلاک: ۱۰ دقیقه
  • استخرهای استخراج: F2pool ،Antpool ،ViaBTC
  • سخت‌افزار مناسب برای استخراج: ای‌سیک
  • تاریخ ساخته شدن بلاک اولیه (Genesis Block): ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹

اتریوم

ایده‌های یک جوان روسی‌کانادایی علاقه‎‌مند به بیت کوین با نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) موجب به‌وجود آمدن ارز دیجیتالی شد که بسیاری آن را رقیب قدرتمند Bitcoin می‌دانند. اتریوم (Ethereum) را می‌توان دروازه دنیای غیرمتمرکز دانست، جهانی عاری از هرگونه واسطه و مجوزهای دست‌وپاگیر.

سازندگان اتریوم معتقد هستند با ساخت این شبکه بلاک چینی می‌توان چرخه مبادلاتی و مالی را در جهان متحول کرد. پشتیبانی و اجرای قراردادهای هوشمند، امکان ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (ِDApp) و وجود امکانات متعدد برای توسعه‌دهندگان تنها بخشی از امکانات گسترده‌ای است که شبکه اتریوم برای کاربران فراهم کرده است.

مشخصات و ویژگی‌های اتریوم:

  • الگوریتم استخراج: EtHash
  • پاداش بلاک: ۲.۰ اتر
  • زمان هر بلاک: ۱۵ ثانیه
  • استخرهای استخراج: Ethpool/Ethermine ،Nanopool ،Dwarfpool
  • سخت‌افزار مناسب برای استخراج: ریگ کارت‌های گرافیکی قدرتمند، دستگاهای EtHash ASIC Miner
  • تاریخ ساخته‌شدن بلاک اولیه (Genesis Block): ۳۰ ژوئیه سال ۲۰۱۵

دوج کوین

یکی دیگر از پرسودترین ارزهای دیجیتال برای استخراج دوج کوین (Dogecoin) است. بسیاری پدید آمدن ارز دیجیتال دوج کوین را سرآغاز ظهور موج جدیدی از آلت کوین‌ها یا به تعبیری میم کوین‌ها می‌دانند. دوج کوین دارایی دیجیتالی است که در قالب یک شوخی شکل گرفت؛ اما به‌سرعت به یکی از داغ‌ترین موضوعات در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شد.

دوج کوین برخلاف رقبای خود از پشتوانه خاص و ویژه‌ای برخوردار نیست؛ اما جامعه‌ای که طرفدار این ارز دیجیتال هستند آن را بسیار ارزشمند و آینده‌دار می‌دانند. با حمایت‌های فراوان از جانب سلبریتی‌ها، میم کوین‌ها به یکی از ارکان مهم بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند.

آنچه که دوج کوین را به ارز دیجیتالی جذاب تبدیل کرده است، علاوه‌بر جامعه بزرگ طرفدارانش در شبکه‌های اجتماعی مانند Reddit؛ موضوع استخراج و سودآوری آن است.

مشخصات و ویژگی‌های دوج کوین:

  • الگوریتم استخراج: Scrypt
  • پاداش بلاک: ۱۰,۰۰۰ کوین
  • زمان هر بلاک: ۱ دقیقه
  • استخرهای استخراج: Aikapool ،۱CoinPool ،Multipool
  • سخت‌افزار مناسب برای استخراج: ای‌سیک
  • تاریخ ساخته‌شدن بلاک اولیه (Genesis Block): ۸ دسامبر سال ۲۰۱۳

مونرو

یکی از پارامترهایی که موجب محبوبیت ارزهای دیجیتال شده است موضوع حفظ حریم شخصی کاربران است. شبکه مونرو (Monero) یکی از پیشگامان حفظ حریم خصوصی کاربران و ناشناس‌ ماندن آنها در فرایند تراکنش و جابه‌جایی دارایی‌هاست.

یکی از انتقاداتی که همواره متوجه تراکنش‌های بیت کوین است، نمایش جزئیات تراکنش‌ این شبکه است. تیم توسعه مونرو این موضوع را یکی از عمده دلایل ساخت این شبکه معرفی می‌کند. مونرو در اصل به منظور حل این مشکل و انجام تبادلات پولی و مالی بدون سانسور و با رعایت حریم خصوصی افراد ایجاد شد.ارز دیجیتال مونرو به‌دلیل استفاده از الگوریتم ویژه‌ای که دارد، اجازه استخراج با دستگاه‌های ای‌سیک را نمی‌دهد. بنابراین با کنار رفتن گزینه ASIC، این ارز دیجیتال را می‌توان با استفاده از چند CPU و GPU قدرتمند استخراج کرد. قیمت این ارز دیجیتال در زمان نگارش این متن در حوالی ۱۹۷ الی ۱۹۸ دلار در نوسان است.

مشخصات و ویژگی‌های مونرو:

  • الگوریتم استخراج: RandomX ،CryptoNight
  • پاداش بلاک: ۲.۱۵ کوین
  • زمان هر بلاک: ۲ دقیقه
  • استخرهای استخراج: SupportXMR.com ،xmr.nanopool.org ،monero.crypto-pool.fr
  • سخت‌افزار مناسب برای استخراج: CPU یا کارت‌های گرافیک قوی
  • تاریخ ساخته‌شدن بلاک اولیه (Genesis Block): ۱۸ آوریل سال ۲۰۱۴

بیم

بیم (Beam) را می‌توان یک پلتفرم امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) دانست که علاوه بر داشتن ویژگی مقیاس‌پذیری، روی ترکیبی از بلاک چین‌های LelantusMW و Mimblewimble راه‌اندازی شده است.در ابتدا تصور می‌شد تراکنش‌های بیت کوین غیرقابل رهگیری هستند؛ اما بررسی‌های بیشتر نشان داد که می‌توان تراکنش‌ها را تا رسیدن به فرستنده دنبال کرد. بر همین اساس حریم خصوصی کاربران به خطر می‌افتاد و نیاز بود تا شبکه‌هایی با امکان مخفی‌سازی جزئیات تراکنش ایجاد شوند تا بتوانند این مشکل را حل کنند.

ارزهای دیجیتالی مانند بیم نیز دقیقاً به همین دلیل به وجود آمده‌اند. هدف آنها این بود که تراکنش‌ها و هویت کاربران، چه فرستنده و چه گیرنده تا حد امکان محفوظ و ناشناس نگه داشته شود. بیم را هم می‌توان جزو دسته پرایوسی کوین‌ها به‌حساب آورد، با این تفاوت که این دارایی دیجیتال نقش مهمی نیز در امور مالی غیرمتمرکز ایفا می‌کند.

مشخصات و ویژگی‌های بیم:

  • الگوریتم استخراج: BeamHash III
  • پاداش بلاک: ۴۰ کوین
  • زمان هر بلاک: ۱ دقیقه
  • استخرهای استخراج: 2Miners ،۲Miners SOLO ،Flypool
  • سخت‌افزار مناسب برای استخراج: کامپیوتر‌های خانگی با کارت گرافیک متوسط به بالا (حداقل ۳ گیگابایت VRAM)
  • تاریخ ساخته‌شدن بلاک اولیه (Genesis Block): ۴ ژانویه سال ۲۰۱۹