اتریوم، مشهور به ملکه ارزهای دیجیتال، دومین ارز دیجیتال برتر بازار است. این شبکه با ایده «غیرمتمرکز کردن همه‌چیز» پس از بیت کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است و حامیان بسیار زیادی در جامعه ارزهای دیجیتال دارد. با توجه به محبوبیت بالای این شبکه، افراد زیادی به جرگه ماینرهای آن پیوسته‌اند و این یکی از ویژگی‌های جالب بلاک چین‌های باز است که همه افراد می‌توانند در کار استخراج و تأیید تراکنش‌ها شرکت کنند.

استخراج اتریوم که بیشتر با کارت گرافیک انجام می‌شود، در سال‌های اخیر یک فعالیت بسیار پرسود برای گیک‌ها یا همان خوره‌های کامپیوتر بوده است. در این مقاله که به‌طور کامل به آموزش استخراج اتریوم اختصاص دارد، هرآنچه را که باید درباره این فعالیت بدانید به بیانی ساده و بدون آنکه لازم باشد هیچ‌ پیش‌نیازی داشته باشید توضیح داده‌ایم. اگر شما هم به استخراج اتریوم به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری پرسود فکر کرده‌اید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

به‌طور کلی برای استخراج اتریوم باید فرایند زیر را طی کنید:

۱. تهیه سیستم سخت‌افزاری قدرتمند (ریگ استخراج)
۲. ایجاد کیف پول اتریوم به‌منظور دریافت اترهای استخراج‌شده
۳. شروع کار با اجرای نرم‌افزار ماینینگ و پیوستن به استخر استخراج

قبل از رفتن به سراغ آموزش استخراج اتریوم، باید بدانید که این کار مانند یک سرمایه‌گذاری است و هر سرمایه‌گذاری ریسک دارد. بنابراین، استخراج اتر یا هر ارز دیجیتال دیگری به معنای زدن دستگاه به برق و ثروتمندشدن نیست. عوامل زیادی ازجمله قیمت اتر، هزینه برق، هزینه سخت‌افزار، تغییرات شبکه و استهلاک سخت‌افزار در سودآوری استخراج نقش مهمی ایفا می‌کنند. همچنین، با اینکه شروع ماینینگ کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، این فعالیت دارای پیچیدگی‌های فنی زیادی است که توجه‌نکردن به آنها گاهی اوقات باعث خرابی سخت‌افزار و حتی آتش‌سوزی می‌شود.

استخراج یا همان ماینینگ (mining) مستلزم داشتن سیستم سخت‌افزاری قدرتمند و برق است. روی کاغذ، با کامپیوترهای خانگی یا لپ‌‌تاپ هم می‌توان این کار را انجام داد؛ اما به‌هیچ‌ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و به‌صرفه نیست.

این روزها عمده استخراج اتریوم با استفاده از کارت گرافیک (GPU) انجام می‌شود. البته دستگاه‌ استخراج مخصوص یا همان ای‌سیک‌ (ASIC) هم برای اتریوم به بازار عرضه شده است؛ اما همچنان کارت گرافیک اصلی‌ترین سخت‌افزار استخراج اتر است. در ادامه بیشتر در مورد دستگاه‌های ای‌سیک می‌خوانید. با کارت‌های گرافیک به‌جز اتریوم می‌توان ارزهای دیجیتال دیگر را هم استخراج کرد؛ اما استخراج بعضی از ارزهای دیجیتال بزرگ مانند بیت کوین، بیت کوین کش و لایت کوین فقط با دستگاه ای‌سیک انجام می‌شود و استخراج آنها با کارت گرافیک به‌صرفه نیست.

بنابراین، با توجه به این‌ موضوع که استخراج اتریوم بیشتر با کارت گرافیک انجام می‌شود، در این مقاله استخراج اتریوم با کارت‌ گرافیک را آموزش می‌دهیم؛ اما نیم‌نگاهی هم به استخراج با دستگاه‌های ای‌سیک خواهیم داشت.

برای استخراج اتریوم با GPU، باید یک «ریگ استخراج کارت گرافیک» تهیه کنید. ریگ (Rig) به معنای یک پک از سخت‌افزارها است. در حقیقت ریگ کارت گرافیک مشابه با کیس کامپیوترهای خانگی است و از همان سخت‌افزارها در آن استفاده می‌شود، با این تفاوت که تعداد زیادی کارت گرافیک روی آن نصب شده است.

ریگ‌های استخراج را می‌توانید به‌صورت آماده خریداری کنید و یا خودتان قطعات را جمع‌آوری و مثل کامپیوترهای معمولی سرهم کنید.

بهترین کارت‌های گرافیک AMD برای ماینینگ:

  • کارت گرافیک AMD Radeon RX ۵۸۰ – قدرت هش: Mh/s ۳۰
  • کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega ۵۶ – قدرت هش: Mh/s ۴۰
  • کارت گرافیک AMD Radeon RX ۵۷۰۰ – قدرت هش: ۵۱ Mh/s
  • کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega ۶۴ – قدرت هش: Mh/s ۵۰
  • کارت گرافیک AMD Radeon RX ۶۸۰۰ – قدرت هش: Mh/s ۶۴
  • کارت گرافیک AMD Radeon VII – قدرت هش: Mh/s ۸۱

بهترین کارت‌های گرافیک Nvidia برای ماینینگ:

  • کارت گرافیک Nvidia GTX ۱۶۶۰ – قدرت هش: Mh/s ۲۰
  • کارت گرافیک Nvidia GTX ۱۰۶۰ – قدرت هش: Mh/s ۲۲
  • کارت گرافیک Nvidia GTX ۱۶۶۰ Ti – قدرت هش: Mh/s ۲۵
  • کارت گرافیک Nvidia RTX ۲۰۶۰ – قدرت هش: Mh/s ۲۷
  • کارت گرافیک Nvidia GTX ۱۰۷۰ Ti – قدرت هش: Mh/s ۲۸
  • کارت گرافیک NVIDIA GTX ۱۶۶۰ Super – قدرت هش: Mh/s ۲۸
  • کارت گرافیک Nvidia GTX ۱۰۸۰ – قدرت هش: Mh/s ۳۴
  • کارت گرافیک Nvidia RTX ۲۰۷۰ – قدرت هش: Mh/s ۳۶
  • کارت گرافیک Nvidia RTX ۲۰۸۰ Super – قدرت هش: Mh/s ۳۶