غروب است و صدای جیرجیر حشرات از هر سو به گوش میرسد. در میان یک باتلاق مجازی بزرگ سرگردانم و به سمت صدای بم کوبندهای در دوردست میروم. چیز زیادی در اطراف نیست؛ چند درخت و چند بازیکن دیگر. بیشتر، فقط من هستم و صدایی که از سازهای چوبی بزرگ با چراغهای آویزان که در عمق باتلاق قرار دارد، به گوش میرسد.
وقتی سرانجام به آنجا میرسم، آن سازه باشکوه خود را نشان میدهد: باشگاه رسمی Bored Ape Yacht Club. به سمت در میروم تا وارد شوم. اما متوجه میشوم که نمیتوانم به آن دسترسی پیدا کنم؛ اگرچه چراغهای خانه روشن است، اما درها باز نمیشوند. هیچ کاری برای انجام دادن نیست.
اینها اولین گامهای من در دنیای مجازی بود که بر اساس میمونهای کارتونی بدنام، نماد جنبش پرشور NFT، طراحی شده بود. با اینکه تب و تاب NFTها فروکش کرده است، یوگا لبز (Yuga Labs)، شرکتی که پشت BAYC و چند مجموعه NFT دیگر قرار دارد، در حال تدارک یک حرکت دیجیتالی بزرگ جدید با کلمهای کلیدی دیگر از اوایل دهه ۲۰۲۰ است: متاورسی به نام Otherside.
پروژه Otherside مدتهاست که در دست ساخت است. این شرکت پس از جمعآوری ۴۵۰ میلیون دلار بودجه در سال ۲۰۲۲، قصد خود را برای ساخت Otherside اعلام کرد و در آن زمان یکی از بنیانگذاران BAYC گفت که شرکت امیدوار است یک دنیای مجازی «قابل تعامل»، «بازیسازیشده» و «غیرمتمرکز» بسازد. یوگا لبز از آن زمان بیشتر در مورد این پروژه سکوت کرده بود و سرانجام نسخه آلفا را اوایل امسال منتشر کرد. امروز، در رویداد ApeFest این شرکت در لاس وگاس، یوگا لبز اعلام کرد که Otherside رسماً در تاریخ ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) راهاندازی خواهد شد.
مایکل فیگ، مدیر ارشد محصولات یوگا لبز، به ورج میگوید: «این اساساً یکی از جاهطلبانهترین پروژههایی است که تا به حال در این فضا تلاش شده و سرانجام در حال شکلگیری است.»
نسخه کوتاه این ایده این است که Otherside چیزی شبیه Roblox یا Fortnite است، اما با کریپتو: میتوانید از NFTها به عنوان آواتار برای کاوش در دنیاهای مجازی ساخته شده توسط یوگا لبز و سایر بازیکنان استفاده کنید. میتوانید با یک کیف پول رمزنگاری وارد شوید، اما برای شرکت یا فقط گذراندن وقت نیازی به NFT ندارید؛ میتوانید فقط از طریق یک مرورگر با روشهای سنتیتر مانند ایمیل خود وارد شوید.
فیگ میگوید: «ما فکر میکنیم که باید مانع بسیار کمی برای ورود افراد به Otherside وجود داشته باشد، زیرا وقتی آن را امتحان کنند، راهی عالی برای آشنایی با تجربه واقعی مالکیت داراییهای دیجیتال خواهد بود.»
در هر کجا که نگاه کنید، مقدار زیادی از محتوای مرتبط با کریپتو وجود دارد. آواتارهای NFT، قطعات زمین NFT و پول مبتنی بر بلاکچین. یوگا لبز امیدوار است که بتواند یک اکوسیستم خالقان در اطراف همه اینها بسازد و به سازندگان معاملهای جذابتر از متاورسهای رقیب ارائه دهد، زیرا این داراییهای دیجیتال خارج از دنیای آن وجود دارند و میتوانند در آینده به جاهای دیگر منتقل شوند. همچنین میتوانید بیشتر اینها را نادیده بگیرید و فقط در Otherside بدون غرق شدن بیش از حد در دنیای کریپتو، به گشتوگذار بپردازید، اگر میخواهید.
علاوه بر منطقهای که من کاوش کردم، یعنی The Swamp (باتلاق)، یک دنیای مرکزی مجازی بزرگ به نام Nexus نیز وجود خواهد داشت. برخی تجربیات ساخته شده توسط جامعه نیز برای بازی در دسترس خواهند بود. اینها شامل یک بازی تیراندازی به نام Bathroom Blitz («اکشنی چنان انفجاری که تمام مدت خودتان را جمع خواهید کرد»، طبق توضیحات در وبسایت Otherside) و یک بازی زامبی به نام Otherside Outbreak میشود. در دنیاها، میتوانید «Bubbles» نیز ایجاد کنید که اساساً نسخه Otherside از یک اتاق صوتی اجتماعی، مانند اتاق Clubhouse یا یک X Space است.
فیگ میگوید: «ما واقعاً فکر میکنیم پتانسیل بسیار زیادی برای افرادی که میخواهند تجربیات خود را در Otherside بسازند، وجود دارد. رقابت با پیشگامان در زمینه تجربه تولید شده توسط کاربر، مانند Roblox و Minecraft، فرصت بزرگی برای ما است، زیرا من فکر میکنم بسیاری از مردم ممکن است از روش فعلی حمایت از خالقان و مدل اقتصادی پشت آن سرخورده شده باشند.»
آواتارهای درون بازی Otherside، نمایشهای سهبعدی از NFTهایی هستند که بازیکنان مالک آنها هستند. فیگ میگوید: «هر مجموعه NFT میتواند مجموعه آواتار خود را برای بررسی و استفاده در Otherside ارسال کند.» آواتارهایی نیز با استفاده از سیستم جدیدی که یوگا لبز آن را Voyager مینامد، ساخته خواهند شد. در ابتدا دو همکاری آواتار وجود خواهد داشت. یکی یک مجموعه ۳۰۰ قطعهای از هنرمند دیجیتال Daniel Arsham است. دیگری یک «دارایی توکنیزه شده» با همکاری آمازون به نام Boximus است که فیگ آن را «اساساً، از انبوهی از جعبههای آمازون ساخته شده» توصیف میکند. فیگ میگوید آواتار آمازون مستقیماً در وبسایت آمازون در دسترس خواهد بود.
این آواتارها هزینه خواهند داشت. فیگ میگوید: «این وویجرها را مانند یک ‘پوسته’ از دنیای بازیهای سنتی در نظر بگیرید. ما هنوز جزئیات قیمتگذاری را فاش نمیکنیم، اما میتوانیم بگوییم که آنها قرار است منطقی و مقرونبهصرفه باشند.» و از آنجا که اینها داراییهای مبتنی بر بلاکچین هستند، طبق گفته فیگ، میتوانید آنهایی را که مالکشان هستید دوباره بفروشید، کاری که در دیگر بازیهای شبیه به متاورس نمیتوانید انجام دهید.
قبل از نوشتن این مقاله، فرصت یافتم در The Swamp گشت و گذار کنم. این دنیا به نظر یک چتروم اجتماعی سهبعدی غولپیکر بود؛ هیچ نوع بازی خاصی به جز کاوش در فضا و گفتگو با بازدیدکنندگان دیگر از طریق صدا یا متن وجود نداشت. و در حالی که نمیخواهم یک دنیای مجازی پیش از راهاندازی عمومی را خیلی سخت قضاوت کنم، اما بیشتر مرا به یاد تجربیات پوچ و توخالی که در Meta’s Horizon Worlds یا یک نمایش مد متاورسی داشتم، میانداخت تا چیزی که بلافاصله سرگرمکننده و جذاب مانند Fortnite باشد.
در The Swamp، چیز زیادی برای دیدن یا انجام دادن وجود نداشت، به جز گشت و گذار در اطراف باشگاه (که نمیتوانستم واردش شوم) یا کاوش در باتلاق برای دیدن چیزهایی مانند یک توالت عمومی (بسته) و یک سکو کنار خط راهآهن (با تابلویی که میگفت «از کار افتاده»). با کمال تعجب، در حالی که از سکو دور میشدم، قطاری شروع به حرکت کرد، اما شخصیت من آنقدر آهسته میدوید که نتوانستم به آن برسم. من یک پورتال پیدا کردم که مرا در جهت قطار متحرک به پرواز درآورد، اما نتوانستم روی آن فرود بیایم و دوباره در آب افتادم.
حتی اگر فرض کنیم این نوع مشکلات جزئی برطرف شوند و The Swamp یا Nexus یا تجربیات Otherside با بازیکنان پر شوند، محیطهای سهبعدی که عمدتاً برای فعالیتهای اجتماعی هستند معمولاً بسیار خاص یا خستهکننده هستند. موفقیتهایی مانند VRChat استثنا هستند، نه قاعده. و بخشی از آنچه Fortnite و Roblox را محبوب میکند این است که آنها بازیهایی برای انجام دادن در حین وقتگذرانی با دوستانتان دارند. در زمان راهاندازی و با چنین تمرکزی بر کریپتو، مطمئن نیستم که Otherside همان کشش را داشته باشد.
شاید Otherside به چیزی جالبتر تبدیل شود؛ Fortnite، Roblox و Minecraft همگی به تدریج به موفقیتهای بزرگی دست یافتند. اما من نسبت به آنچه اکنون میبینم، شکاک هستم و احتمالاً مرا در Otherside نخواهید دید.

































