تحقیقات اولیه کمیسیون اروپا نشان میدهد که ایکس قوانین را زیر پا گذاشته است. اما ایلان ماسک میخواهد از این کمیسیون شکایت کند.
اتحادیه اروپا پس از تحقیقات اولیه خود، به شبکه اجتماعی ایکس «ایلان ماسک» هشدار داده است که احتمالاً با جریمههای سنگینی مواجه میشوند. کمیسیون اروپا میگوید سیستم تیک آبی این پلتفرم فریبنده و ناقض قوانین رسانههای اجتماعی است. ایلان ماسک نیز به این ادعاها پاسخ داده است و میخواهد با کمیسیون اروپا در دادگاه مقابله کند.
براساس گزارش گاردین، کمیسیون اروپا با اعلام یافتههای تحقیقات اولیه خود گفت ایکس با قانون خدمات دیجیتال (DSA) مطابقت ندارد. درصورت تأیید این یافتهها، ایکس با جریمهای معادل 6 درصد از گردش مالی جهانی خود مواجه خواهد شد. ایلان ماسک نیز پاسخ داده است: «ما مشتاقانه منتظر نبرد عمومی در دادگاه هستیم.»
کشمکش اتحادیه اروپا با ایکس و ایلان ماسک
قانونگذاران اروپایی میگویند اواخر سال ۲۰۲۲، پس از اینکه ایلان ماسک توییتر را خرید، سیستم تأیید تیک آبی را دوباره راهاندازی کرد و به هر کسی اجازه داد با پرداخت پول، این نشان محبوب را دریافت کند. این امر منجر به پر شدن این پلتفرم با حسابهای جعلی و انبوهی از اطلاعات گمراهکننده با تیک آبی شده است.
در یافتههای کمیسیون آمده است: «این امر بر توانایی کاربران برای تصمیمگیری آزادانه و آگاهانه درباره اعتبار حسابها و محتوایی که با آنها در تعامل هستند، تأثیر منفی گذاشته. شواهدی مبنیبر سوءاستفاده عوامل مخرب با «حساب تأییدشده» برای فریب کاربران وجود دارد.»
ایلان ماسک نیز در ایکس درباره این تحقیقات مدعی دریافت و رد پیشنهاد عجیبی از کمیسیون اروپا شده است:
«کمیسیون اروپا معاملهای سری و غیرقانونی را به ایکس پیشنهاد کرد: اگر ما بیسروصدا گفتگوها را بدون اینکه به کسی بگوییم سانسور کنیم، آنها ما را جریمه نمیکنند. پلتفرمهای دیگر این معامله را پذیرفتهاند.»
ماسک همچنین گفت: «مشتاقانه منتظر نبردی عمومی در دادگاه هستیم تا مردم اروپا بتوانند حقیقت را بدانند.»
«تیری برتون» از کمیسیون اروپا نیز در پاسخ به اظهارات ماسک گفت پیشنهاد مصالحه طبق رویههای قانونی ارائه شده است:
«هیچ «معامله محرمانهای» وجود نداشته است و هرگز وجود نخواهد داشت. DSA به ایکس و هر پلتفرم بزرگ دیگری امکان ارائه تعهدات برای حلوفصل پرونده را میدهد.»
البته تحقیقات اتحادیه اروپا صرفاً محدود به تیکهای آبی نیست. براساس قانون جدید DSA، ایکس باید پایگاه دادهای از تمام تبلیغات دیجیتالی خود با جزئیاتی درباره اینکه چه کسی تبلیغات را سفارش داده و مخاطب هدف آن چه کسانی هستند، منتشر کند. محققان اتحادیه اروپا میگویند پایگاه داده تبلیغات ایکس «قابلجستجو و قابلاعتماد» نیست و تبلیغاتی وجود دارند که دارای پیامهای مضر هستند و گروههای آسیبپذیر را هدف قرار میدهند.