استارتاپ ProRata با موتور جستجوی مخصوص خود منابع محتواهای مورد استفاده مدلهای هوش مصنوعی را ردیابی میکند.
بسیاری از مدلهای هوش مصنوعی از منابع مختلف موجود در اینترنت بدون اجازه صاحب اثر استفاده میکنند. اگرچه در این زمینه شرکتهای هوش مصنوعی بزرگ تحت فشار هستند، بااینحال تشخیص اینکه دقیقاً مدلهای هوش مصنوعی از چه منابعی بهره میبرند دشوار است. اکنون استارتاپ ProRata قصد دارد این مسئله را با راهاندازی یک موتور جستجوی مخصوص برطرف کند.
براساس گزارش Wired، «بیل گراس» که با ایجاد مکانیزم «پرداخت به ازای کلیک» (PPC) نام خود را در دنیای تبلیغات دیجیتال ثبت کرد، اکنون یک استارتاپ به نام ProRata تأسیس کرده است. این استارتاپ با موتور جستجوی مخصوصی که پتنت آن ثبت شده، منابع محتواهای مورد استفاده در مدلهای هوش مصنوعی را ردیابی میکند. سپس از طریق معاملات تقسیم درآمد، میزان غرامتی را که صاحبان محتوا باید از شرکت هوش مصنوعی بگیرند، مشخص میکند.
راهکار استارتارپ ProRata برای جلوگیری از سرقت محتوا توسط هوش مصنوعی
بیل گراس میگوید که موتور جستجوی استارتاپ او میتواند خروجی هوش مصنوعی مولد اعم از متن، تصویر، موسیقی یا فیلم را به اجزای مختلفی تقسیم کند تا بفهمد هر جزء از کجا آمده و سپس سهم حقوق صاحبان دارای کپیرایت را مشخص کند.
ProRata هنوز موتور جستجوی خود را که بهصورت چتبات است منتشر نکرده، اما تاکنون 25 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. همچنین این استارتاپ با رسانههای بزرگی مانند آتلانتیک، فایننشال تایمز، و اکسل اسپرینگر همکاری میکند؛ در چند وقت اخیر بسیاری از این رسانههای خبری بزرگ به شرکتهای هوش مصنوعی مانند OpenAI که از منابع آنها برای آموزش چتبات خود استفاده میکنند، واکنش نشان دادهاند.
ProRata قصد دارد موتور جستجوی خود را در ماه اکتبر منتشر کند. یکی از راههایی که برای کسب درآمد برنامهریزی شده از طریق دریافت هزینههای اشتراک برای استفاده از خدماتش است. همچنین این موتور جستجوی چتبات فقط از دادههای دارای مجوز استفاده میکند، و دادههای عمومی اینترنت را استخراج نمیکند. این امر نهتنها اخلاقیتر است، بلکه یافتن صاحب اثر آسانتر میشود.